Geregeld krijg ik de vraag van klanten en werkzoekenden of het raadzaam is om nou wél of geen betaalde versie van LinkedIn te gebruiken. Als eerste is het aan te bevelen om vanuit een volledig geoptimaliseerde LinkedIn profiel te gaan werken. Een profiel waaruit duidelijk blijkt waarvoor jij op de arbeidsmarkt bent, wat je zoekt en waarop je gevonden wilt worden door werkgevers en recruiters.
Er zijn in de basis al zo’n zes manieren om te zoeken naar werk op LinkedIn
Via ‘vacatures’, het volgen van bedrijven en je aan te sluiten bij relevante groepen. Maar ook door hashtag (#) en een relevante zoekterm te gebruiken in de zoekbalk, waardoor je o.a. zoekt in bijdragen die gedeeld worden op LinkedIn. Verder door te zoeken op bedrijfstakken en functies, door gebruik te maken van (alle) filters. En als laatste door Open to work aan te zetten (groene circel verschijnt op je profielfoto) en recruiters en indien gewenst iedere LinkedIn gebruiker te laten weten waarvoor je beschikbaar bent. Heb je dit allemaal gedaan? Dan kan je overwegen om op basis van een goede strategie een tijdelijke betaalde versie (Premium) te nemen en drie maanden uit te proberen om te ervaren wat het voor jou doet. De eerste maand is gratis, dus dat scheelt al in de portemonnee!
Bovenaan op je homepage op LinkedIn vind je rechtsboven in de hoek de melding ‘Probeer premium gratis’. De rest spreekt dan voor zich. Hieronder lees je wat het verschil is tussen een gratis en betaalde versie, de Premium ‘Career’ op LinkedIn (Bron: Corinne Keijzer – Digital Moves).
Gratis versie LinkedIn
Een compleet profiel opstellen waarin je werkelijk alles van jezelf kwijt kunt wat je wilt profileren op zakelijk en professioneel gebied.
Een uitgebreide zoekfunctie waarbinnen je op tien verschillende filters en met booleans zeer gedetailleerd kunt zoeken naar personen binnen LinkedIn. Wel zit er een limiet aan het opzoeken van profielen, je krijgt een melding van LinkedIn als je deze bijna bereikt hebt. Voor degenen die de ‘advanced search’ heel erg missen in de nieuwe lay-out: deze komt terug!
Ruim twee miljoen groepen, deels verborgen, deels zichtbaar, over talloze onderwerpen waar je gratis lid van kunt worden.
Een tijdlijn waar je onbeperkt updates kunt plaatsen, waarop je kunt bloggen en ongelimiteerd kunt liken, reageren en delen.
Diverse statistieken, zoals zien wie je profiel bekeken heeft. De laatste vijf bezoekers zie je altijd en ook waar ze werken.
Je ziet hoe vaak je gevonden bent op LinkedIn in de zoekmachine, waar die mensen werken, die je gezocht hebben, én zelfs op welke woorden je gevonden bent (wordt op dit moment uitgerold).
Je ziet hoe vaak je bijdragen en artikelen bekeken of aangeklikt zijn, hoe vaak ze geliket of gedeeld zijn en door wie en wie er op gereageerd heeft.
Je hebt gratis toegang tot de vacaturebank waar duizenden vacatures op staan waar je direct op kunt solliciteren.
Je ziet LinkedInprofielen tot in de derde graad en kunt iedereen die je wilt een uitnodiging sturen om te linken (behalve als ze dit zelf uitgezet hebben in de instellingen).
Je ziet in profielen altijd direct wie je gezamenlijke connecties zijn zodat je die in kunt zetten om in contact te komen met belangrijke personen.
Premium ‘Career’
Je krijgt een speciaal logo op je profiel waaraan LinkedInleden kunnen zien of je premium bent. Niemand ziet wélk premium pakket je precies hebt, alleen jijzelf.
Je kunt per maand drie InMails sturen, bijvoorbeeld aan recruiters. Deze InMails zijn directe privéberichten die je kunt sturen aan mensen op LinkedIn waarmee je niet gelinkt bent. Zeker handig als je ook geen e-mailadres hebt van degene die je een bericht wilt sturen. Iedere keer als een InMail beantwoord wordt, krijg je het tegoed voor de InMail weer terug. Zo wordt kwaliteit dus beloond en spam tegen gegaan.
Je ziet normaal gesproken, als je geen betaalpakket hebt, de laatste vijf personen die op je profiel hebben gekeken. Met dit premium pakket zie je iedereen die in de afgelopen 90 dagen op je profiel heeft gekeken. Alleen mensen die zichzelf anoniem houden kun je helaas niet zien.
In de optie ‘wie heeft je profiel bekeken’ kun je ook zien waar de mensen werken die je profiel hebben bekeken. Als je klikt op die bedrijven kun je als betalend LinkedIn lid ook zien wié dat geweest zijn.
Je krijgt toegang tot ‘Learning’ , het videokanaal van LinkedIn waar honderden tutorials voor je klaar staan om je vaardigheden op vele gebieden bij te spijkeren en zo je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
Je ziet in vacatures hoe de profielen van andere sollicitanten zich verhouden ten opzichte van jouw profiel. Dit wordt onder andere gebaseerd op bepaalde vaardigheden, opleiding en werkervaring. Je krijgt zo snel een beeld of je een reële kans maakt of niet. Of misschien moet je profiel wat opvijzelen, dat kan uiteraard ook.
Je krijgt voorrang bij de sollicitaties. Op het moment dat je solliciteert via LinkedIn, en met jou nog meer mensen, dan wordt jouw sollicitatie als eerste behandeld. Vooral bij populaire vacatures een groot voordeel.