Als sollicitatietrainer geef ik regelmatig LinkedIn trainingen. Wat mij opvalt is dat er nog steeds weinig aandacht wordt besteed aan een profielfoto door LinkedIn gebruikers. In mijn trainingen benadruk ik daarom dat een foto op je Linkedin profiel juist in je voordeel werkt. Sterker nog: ‘een LinkedIn profiel met foto wordt gemiddeld 14x vaker bekeken dan een profiel zonder’.
Recruiters ‘screenen’ steeds vaker een sollicitant op sociale media. Pas dan besluiten ze of ze de persoon uitnodigen voor een gesprek. Op je LinkedIn pagina is een profielfoto het eerste waar een recruiter of werkgever naar kijkt. Een profielfoto is onderdeel van je personal branding, je professionele identiteit, en dat moet je in je eigen voordeel gebruiken.
Tips voor het maken van een goede LinkedIn profielfoto
- Denk na over de functie waarop je wilt solliciteren. Zorg voor een ‘match’ door je styling op je profielfoto daarop af te stemmen. Wat is de dresscode’ voor de sector waar je zelf in werkzaam bent? Zorg dat je kleding op de foto hier op afgestemd is.
- Kies voor een professionele foto, je bent een professional: profileer je dan ook zo!
- Recruiters of werkgevers kijken bij een eerste afspraak even op LinkedIn met wie ze de afspraak hebben. Zorg dat je profielfoto daadwerkelijk overeenkomt en uitstraalt wie je bent, zodat er geen mismatch is met de verwachtingen van mensen die je ontmoet.
- Gebruik een profielfoto waar je zelf op staat en niemand anders. Geen vakantiefoto, foto met je kind of huisdier. Leuk op Facebook, maar zeker niet geschikt voor LinkedIn.
- Een foto moet vertrouwen wekken. Kijk direct in de camera, duidelijk je hoofd en ogen erop, tot ongeveer schouderpartij en een vriendelijke uitstraling met een lach.
- Maak geen foto van jezelf waarbij je je mobiele telefoon voor je houdt of dat je in de spiegel staat om een foto van jezelf te maken.
- Zorg voor een profielfoto met een rustige achtergrond.
- Te dichtbij of te ver af een foto maken is geen aanrader.
- Zorg ervoor dat je foto van goede kwaliteit is. De foto die wordt getoond op LinkedIn is al klein genoeg. Gebruik bij voorkeur een vierkante foto van maximaal 4MB en maak deze openbaar voor iedereen. Dit kan je bij je ‘privacy en instellingen’ op LinkedIn instellen.
- Maak je profielfoto passend in het fotovak bij ‘te bewerken foto’. Een te kleine foto in dit fotovak is geen ‘gezicht’.
- Gebruik je meerdere Social Media gebruik dan overal dezelfde foto.
- Een filmpje over dit thema vind je op Filmpje LinkedIn profielfoto.
- Bij deelname aan mijn LinkedIn traing kan je voor slechts € 35,00 twee professionele profielfoto’s laten maken bij Mieke van ’t Schip Fotovrouw.