Online je arbeidsmarktkansen vergroten

Wat zijn de nieuwste online arbeidsmarkttrends en hoe worden kandidaten online onderzocht? Kan je jouw carrière online gunstig beïnvloeden, dan wel verknallen?

Besef welke informatie via online screening boven water komt

Er worden regelmatig externe bureaus ingehuurd om kandidaten te screenen bij een sollicitatie. Hierbij wordt steeds vaker een Pre Employment Screening uitgevoerd. Het scheiden van werk en privé is daardoor bijna niet meer mogelijk. Alleen maar werkgerelateerde foto’s op je Facebook gaat ook wat ver, dus voel zelf aan wat handig is. Misschien is die ene foto met een drankje te veel niet handig. Maar je hoeft zeker niet al je pagina’s te blokkeren of alle updates en foto’s te verwijderen. Zoiets roept eerder vraagtekens op: zou de werknemer misschien iets te verbergen hebben? Een volledig beeld van een kandidaat of werknemer kan ook juist een positief beeld versterken. Het is niet erg als je [toekomstige] werkgever bijvoorbeeld weet wat jij in het weekend hebt gedaan, zolang dit maar niet in de weg staat van het succesvol uitvoeren van je professie. Zie de online wereld als de echte wereld. Probeer daarom netjes en beheerst te blijven. Scheldkanonnades op fora met naam en toenaam kunnen tijdens research naar voren komen en zullen op voorhand de beeldvorming van de recruiter of werkgever beïnvloeden. Wanneer jouw online gedrag niet past bij de normen, waarden of opvattingen van een toekomstige werkgever, kan dat zeker meewegen in een aannamebeslissing. Behalve naar LinkedIn kijkt men ook naar platforms als Experteer, Twitter, Facebook, Google en een communicatietool als WhatsApp. Het is heel verstandig om jezelf te googelen om te zien welke informatie naar boven komt. Je zult zien dat het soms best verrassend is. Zo zul je in een gesprek niet verrast worden.

Besef dat je baas ook meekijkt

Toon online ook dat je je betrokken voelt bij je huidige baan. Het kan wat vreemd overkomen wanneer een kandidaat geen enkele maal een positief bericht online heeft gezet over een bedrijfsproject waar hij of zij aan heeft meegewerkt. Dat is des te vreemder wanneer iemand bijvoorbeeld vier jaar lang de rol van Business Development Manager heeft bekleed. Zoiets roept de vraag op of de persoon wel achter zijn of haar eigen projecten en huidige werkgever staat. Je kunt beter geen berichten delen via social media die van negatieve invloed kunnen zijn op de uitoefening van je huidige functie. Zeker zakelijke online uitingen en soms zelfs je online privéleven zijn van invloed op sollicitaties of doorgroei. Wanneer je bijvoorbeeld plotseling buitengewoon veel interesse voor andere bedrijven toont, kan dat ook je huidige manager opvallen.

Zie online als een baan of opdracht kans, niet als een gevaar

Wees je bewust van het feit dat bijna alles wat je op internet plaatst, gevonden kan worden. Je kunt deze ontwikkeling als een gevaar zien, maar het biedt natuurlijk ook kansen. Vroeger had je alleen een traditioneel CV tot je beschikking en een gesprek om te scoren bij een potentiële werkgever of opdrachtgever. Nu kun je een zakelijk online profiel, zoals op LinkedIn, gebruiken om gevonden te worden en bovendien kun je daar veel meer informatie geven. Je hebt dus meer mogelijkheden om je te profileren als expert op een bepaald gebied, of – beter gezegd – als de oplossing voor een bedrijfsprobleem. En dat geldt voor zowel banenzoekers als zzp’ers.       Ga dus niet alleen actief online als je een baan of opdracht zoekt. Het kan lonen om lid te worden van LinkedIn groepen en andere sociale netwerken van werkgevers die je interessant vindt. Er is een ontwikkeling gaande van reactief werven – zoals adverteren – naar proactief werven. Recruiters richten zich steeds vaker op het opbouwen van langdurige relaties met interessante kandidaten via sociale netwerken. Al voordat er een concrete vacature vrijkomt, proberen ze talenten aan zich te binden, bijvoorbeeld via groepen op LinkedIn. Zij kunnen daardoor adequater voldoen aan personeelsbehoeftes, of dat nu via interne doorstroom is, externe werving of de inhuur van zzp’ers. Vertel op je LinkedInprofiel wat je voor wie kunt doen. Vaak lees je op LinkedIn lange verhalen over wat iemand gedaan heeft en wat zijn of haar persoonlijke ambities zijn. Maar daar gaat het niet om. Werkgevers en opdrachtgevers willen weten wat jij voor een ander kunt betekenen. Draai de boodschap dus om. Vertel welke oplossing jij kunt bieden voor welke type bedrijfsproblemen. Zorg dat je CV overeenkomt met je online profiel. Dus niet dat er op je CV staat dat je nog ergens werkt en online dat je ‘beschikbaar bent’. Zoiets roept onmiddellijk vraagtekens op. Zorg dat je online profiel beknopt en to the point is. Het is daarnaast belangrijk om focus aan te brengen en niet om alles te willen en kunnen. Bedenk welke functie je zou willen en zoek daar iemand voor, kun je dan jezelf snel en makkelijk vinden? Gebruik woorden in je profiel waarvan je vermoedt dat recruiters erop zoeken. Benoem daarnaast specifieke nichekennis, die je in het CV wegens ruimtegebrek niet kan opnemen. Een goed en volledig ingevuld profiel zorgt ervoor dat je sneller wordt benaderd. Zowel basale zaken zoals opleiding en werkervaring, als vaardigheden en bijvoorbeeld specifieke projecten zijn relevant om te benoemen. Daarnaast complementeren aanbevelingen het profiel. En wanneer je bijvoorbeeld publicaties hebt geschreven, of nevenactiviteiten hebt verricht waarop je trots bent, dan is het verstandig om te zorgen dat die vindbaar zijn.

[Bron: LoopbaanVisie september 2015]

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Van 13 t/m 17 september 2021 gratis loopbaanadvies voor iedereen

VOOR DE ZEVENDE KEER OP RIJ: DE WEEK VAN DE LOOPBAAN Van 13 t/m 17 september 2021 gratis loopbaanadvies voor …

Nieuwe website Rooskleurig Coaching

Vanaf mei 2021 ben ik stapsgewijs bezig geweest met het creëren van de gloednieuwe website van Rooskleurig Coaching en vandaag …

Concept-subsidieregeling STAP-budget voor het financieren van een scholingsactiviteit naar Tweede Kamer gestuurd

Op 1 april jl. heeft minister Koolmees de concept-subsidieregeling STAP-budget naar de Tweede Kamer gestuurd. STAP staat voor Stimulans van …

Vul hier je gegevens in en ik neem contact met je op